הקמת חדרי בקרה

חברת מיטרג ניהול פרויקטים היא בעלת ידע וניסיון רב בתכנון ובהקמת חדרי בקרה, חמ"ל ואיחוד מוקדים.

בערים, ברשויות, בשדות תעופה, בנמלי ים, במתקנים קריטיים, במוקדי חברות אבטחה, במפעלים, בחברות הייטק, בחברות בעלות ריבוי אתרים בפיזור ארצי ועולמי.

הרעיון בהקמת חדר בקרה חשובה לארגון לצורך שליטה על מגוון הפעילויות אשר צריכות להסתכנרן לנקודת זמן אחת תוך ניהול סיכונים שוטף ומתן מענה בזמן אמת ברמת הכוחות ונותני השרות בשטח.

הקמת חדר בקרה ראשי באתר, בקמפוס, בחברות ובמפעלים בעלי ריבוי אתרים בפיזור ארצי ועולמי אשר ישמש כמרכז ראשי לניהול, לביצוע כלל המשימות השגרתיות בשוטף, בשגרה ובחרום ישמש כמרכז ניהול האירועים (לשירות, לניהול, לבקרה, לניטור, לביטחון וכו’) וישמש כמוקד המרכזי של הלקוח.

ובמשפט אחד : נקודת ממשק אחת (Single Point Of Contact) בה יקבל מענה מלא על כל מגוון הפניות.

המערכות בחדר הבקרה:

תוכנת השליטה והבקרה היא נקודת המפגש של כל הטכנולוגיות ואיסוף המידע ל”מכונה” אחת אשר מחוללת על ידי ניתוח המיידעים בהתאם לחוקים שהוכנסו ונקבעו מראש לצורך קבלת החלטה ומימושה בשטח ע”י מערכות, אביזרים וכוח אדם. התוכנה מבוססת ממשק גראפי ומפות מדויקות
GUI = Graaphical User Interface – GIS

מערכת השו”ב (שליטה ובקרה) מנהלת בקרים מסוגים שונים כגון : ,PLC, DDC ,ModBus ,BacNet רכזות התראה, רכזות גילוי אש, מערכות כריזה, מערכות טמ”ס, מערכת אנליטיקה חכמה, מערכות BMS, מערכות בקרת כניסה, אמצעי זיהוי מבוססי AI ומערכות גילוי חכמות, עד רמת אביזרי הקצה השונים ומגוון רחב של תוכנות צד ג’.

הנדסת אנוש, מולטימדיה וריהוט

התאמה של ריהוט ארגונומי מותאם בהנדסת אנוש לחדר הבקרה חברת מיטרג מתמחה בפתרונות לחדרי בקרה ושליטה, בנייה בהתאמה אישית לפי צרכי הלקוח, עמדות בקרה ושליטה ייעודיות הכוללות קירות וידאו מתקדמים, בקרי מולטימדיה ממוחשבים לקירות וידאו ולעמדות מפעיל, מסכי מגע לתפעול מערך המולטימדיה וכלל ציוד הבקרה המתקדם לחדר הבקרה ולחמ”ל.

לשם מה משמש חדר בקרה?

חדר בקרה הוא בדרך כלל החדר המאובטח ביותר של ארגון. חדרי הבקרה אינם נגישים לקהל הרחב, אלא רק לכוח אדם מורשה.

המפעילים בחדר הבקרה מסוגלים לשלוט ולפקח על כל מערכות אלו באמצעות פלטפורמת תוכנה לניהול מרכזית שו”ב – HMI  (תוכנת שליטה ובקרה) היתרון העיקרי בחיבור מערכות פיזיות לכלי תוכנה מרכזי הוא יכולת הריכוזיות בעוד שרבות מהמערכות הפיזיות היו מוצבות בעבר במבנים ללא חיבור מרכזי, ניתן היה לשלוט בהן רק באמצעות כוח אדם בשטח. פעולה אדירה זו של זמן-עלות-עלות עבדה בצורה לא יעילה מאוד, במיוחד במצב משבר כאשר כל שנייה קובעת.

יתרון מרכזי נוסף של חדר הבקרה הוא המודעות המצבית המרבית וזאת בזמן אמת עבור ארגונים גדולים, מפעילי חדר הבקרה מכירים דרך תוכנת השו”ב את כל מבני הארגון הנהלים שהוגדרו מראש לכל תרחיש, גישה מהירה למערכות טלוויזיה במעגל סגור וכן הלאה, מאפשרת למפעילים לקבל הבנה מהירה של כל סיטואציה מבלי לעזוב את כיסאם

איך נראה חדר בקרה?

חדר בקרה מורכב בדרך כלל משולחן עבודה אחד או יותר, יחד עם קיר וידאו.  קיר הווידיאו ממוקם בחדר כך שמאפשר לכל המפעילים לראותו במבט ברור על כל מסכיו.  באופן אידיאלי, קיר הווידיאו אינו ממוקם גבוה מדי, על מנת לאפשר למפעילים לבדוק את קיר הווידיאו מבלי שיצטרכו לזקוף את צווארם. בחדר בקרה יש חשיבות רבה לארגונומיה. המפעילים צריכים לבצע את עבודתם ביעילות, מבלי שיש להם הסחות דעת רבות.

להלן כמה שיטות עבודה מומלצות לשימוש ארגונומי בחדר הבקרה :

ארגונומיה באזור שולחנות הבקרה

כל פריט, ציוד המשמש את המפעילים לביצוע העבודה היומית שלהם הוא ימוקם כאורך זרוע המפעיל המסכים ממוקמים במרחק של 50-75 ס”מ ובגובה העיניים

כאשר משתמשים במספר צגים, עליהם להיות קרובים זה לזה ככל האפשר שימוש בכיסאות ארגונומיים המקדמים יציבה טובה.

מה הערך המוסף של חדר הבקרה?

בכדי להבין באמת את הערך המוסף של חדר בקרה, עדיף להסביר זאת באמצעות דוגמה :

רשת נדל”ן גדולה במדינה, לרשת יש יותר מ- 100 אתרים הפזורים ברחבי הארץ בכל אחד מהאתרים יש מצלמות טלוויזיה במעגל סגור, מערכות LPR, מערכות תאורה וחשמל, בקרת כניסה, גלאי אש וכיבוי, ספרינקלרים, אינטרקום, יחידות  HVAC, דלתות אוטומטיות, דרגנועים, גלאי פריצה ויציאות חירום. על ידי ריכוז כל המערכות הללו לחדר בקרה במקום אחד וחיבורן לתוכנת שו”ב, נדרשים רק מפעילים בודדים כדי לשלוט ולפקח על כל המערכות הללו.

למפעילים יש את כל המערכות הדרושות להם בטווח הזרוע וביחד עם קיר וידאו מרכזי המשמש את כולם.  כשגלאי אש, דרגנוע מתריע על תקלה/התראה וכן הלאה, אירוע אזעקה מופעל לתוכנת השו”ב,  המפעילים נכנסים אוטומטית לנוהל טיפול באירוע המוגדר מראש ויכולים להתמודד עם כל אזעקה, באמצעות כלי תוכנה אחד בלבד.

זמן התגובה במצבי משבר פוחת בצורה דרמטית, צוותי השירות יפרסו רק במידת הצורך, כמות העובדים מופחתת וכן הלאה  .היתרונות הם אינסופיים עבור ארגונים גדולים, עליית היעילות, האבטחה והבטיחות תגדל רבות, ותאפשר במהירות את החזר העלות הראשונית של חדר הבקרה.